Van alles en nog wat - Reisverslag uit Sjanghai, China van Nick Noever - WaarBenJij.nu Van alles en nog wat - Reisverslag uit Sjanghai, China van Nick Noever - WaarBenJij.nu

Van alles en nog wat

Door: Nick Noever

Blijf op de hoogte en volg Nick

31 Oktober 2015 | China, Sjanghai

Zo, keek net even terug en zag dat mijn laatste post uit april stamt. Dat is alweer een tijdje geleden inmiddels. In de tijd tussen mijn laatste verslag is zo verschikkelijk veel gebeurd maar zal er een korte samenvatting van geven.

Te beginnen met mijn gejatte scooter, waar ik echt even kapot van was. Ik had hem bij een restaurant geparkeerd voor een uurtje en toen ik terug kwam was die weg. Hele avond en de volgende dag geprobeerd de scooter terug te krijgen maar het is zo gewoon in Shanghai dat de politie er niet eens meer naar omkijkt. Hij stond notabene geparkeerd onder een camera maar goed, tijd verspilt en scooter weg, helaas. Nu rij ik rond op een fiets van 15 euro die ik moet aantrappen bij het wegfietsen zodat de ketting niet vast komt te zitten. Kleine achteruitgang.

In Juli is mijn maat Jelle komen overvliegen voor een epische reis door het land van contrasten. Het begon al lekker, Jelle had mijn adres niet en zijn bagage was niet aangekomen. Ik kon hem in eerste instantie ook niet bereiken aangezien mijn Chinese sim kaart niet naar het buitenland kan bellen, maar toevallig wel smsen. Anyway, smsje gestuurd, alles geregeld en we konden beginnen aan onze trip.

De eerste drie dagen was Jelle meteen ziek, ik had hem meegenomen naar een budget Chinees restaurant waar nog wel is katten uit de keuken komen lopen (misschien niet zo slim achteraf). Terwijl Jelle aan het eten was werd hij ook nog eens uitgelachen door 2 kleine Chineesjes die zijn chopstick skills nogal interessant vonden haha.

In Shanghai hebben we een beetje rondgekeken maar vooral gefeest want dat is wat je doet in Shanghai. Na Shanghai zijn we, samen met mijn goeie maat Sebastiaan, door gerezen naar een gebergte tussen Beijing en Shanghai: Huangshan. Daar ontmoetten we 3 Chinese meisjes waar we uiteindelijk mee de berg zijn opgeklommen. Die hadden het slimme idee om op de berg te slapen in een tent aangezien dat aanzienlijk goedkoper was dan een hotel/hostel. Wij volbepakt die berg op dus, kwamen we erachter dat we op een basketbal veld moesten slapen, cement dus. We hadden ook geen matras dus dat was waarschijnlijk de minst comfortabele nacht die ik heb meegemaakt in China. Gelukkig hadden we Baijiu (soort van Chinese Vodka) mee, flink van wat opgedronken zodat we in ieder geval in slaap konden vallen haha. Voor de zonsopgang zijn we rond 4 uur opgestaan, letterlijk als zombies met een kater. Het was het wel echt waard, geweldig uitzicht. Daar na een trek van rond de 15 km berg op, berg af. Dat was niet altijd even makkelijk maar wel echt vet. Her en der wandelden we alsof we aan het wachten waren op een pretpark attractie omdat er zo gigantisch veel mensen door een hele kleine passage moesten. Eenmaal beneden aangekomen kwamen we erachter dat er geen bussen meer reden naar de stad waar we heen moesten dus hebben we maar een dure taxi gepakt.

Door naar Beijing, 6 uur in de trein later eindelijk aangekomen in de hoofstad. Toen we naar ons hostel liepen vroegen we ons echt af of we in de ghetto waren beland. Het was het midden van het centrum maar het was echt 1 grote rotzooi. Blijkbaar proberen ze de oude cultuur van Beijing te bewaren en deze zogenaamde 'Hutongs' zijn al eeuwenoud. Mensen die daar woonden, leven echt in 10 vierkante meter ofzo. Nog net niet met tape aan elkaar geplakte golfplaten en hout was het voorname bouwmateriaal. Je kon het ook een beetje zien als een camping, iedereen zit op straat en de douches en wc's zijn van iedereen aangezien niemand een eigen kan betalen. Soms zitten die lui gewoon naast elkaar te poepen zonder enige afscheiding. Ik hield het altijd maar op tot we terug waren bij het hostel.

De volgende dag zijn we naar de verboden stad geweest. Het is echt massaal en ook gigantisch druk. Het was erg mooi maar na een uur of twee begint het allemaal wel een beetje op elkaar te lijken. We zijn daarna naar een park achter de verboden stad geweest waar je uitzicht over het hele gebied had. Dat vond ik nog mooier dan de verboden stad zelf.

De dag daarna hebben we bij een meertje in het midden van Beijing gechillt. Daar kwamen we een Chinese bar eigenaar tegen die in Den Haag heeft gewoond dus daar even een paar biertjes mee gedronken. In het hostel hadden we een andere Nederlander ontmoet, toevallig ook uit Den Haag en met hem zijn we naar de grote muur gegaan. Ik had een plekje van de muur gevonden waar hij onder het water door liep in een meer in de bergen. Heel afgelegen, bijna niemand te bekennen maar echt spectaculair om te zien. De andere gedeeltes van de muur zijn vaak zo druk dat je nauwelijks kan lopen. Die nacht zijn we in een dorp naast de muur wezen slapen aangezien het ongeveer 80 km van Beijing is en openbaar vervoer niet echt super is. Daar waren Chinezen savonds aan het BBQen en wij liepen gewoon naar ze toen op hun dak terras en ze nodigden ons meteen uit om bij hun aan te schuiven en gaven ons gratis bier en heel veel BBQ. Grootste lol gehad zonder dat de communicatie echt soepel verliep aangezien ze alleen Chinees konden spreken.

Een paar dagen zijn we in Xi'an aangekomen, bekend van het terracotta leger en hun stadsmuur. Jelle en ik vonden het lachen om, met 40 graden, met zijn tweeen op een tandem over de stadsmuur te fietsen. Twee bleekscheten als ons op een tandem, dan kan je gegarandeerd rare blikken vangen van de lokale bevolking. Alle Chinezen gingen namelijk op golfkarretjes over de muur, die zijn te lui om te fietsen. Die lui schreeuwden en toeteren en lachten naar ons, die vonden het helemaal geweldig.

Die avond zijn we naar de bar geweest en werden we getrakteerd op bier door een paar lokale Chinezen die ook Engels konden. Die namen ons na de bar mee naar een of ander hotel/karaoke bar, met meubels waar ze in het koninklijk paleis jaloers op zouden worden. Op een gegeven moment kwam de hostess binnen gevolgd door 5 meisjes. Jelle en ik dachten echt van wat the fuck gebeurt hier dan. Blijkbaar is het normaal hier om een meisje naast je te hebben terwijl je meeblert met oldies jaren 80 nummers en Chinese volksmuziek. Ze voert je bier, sigaretten en eten en als je wat spilt veegt ze het zelfs van je mond af haha. Allemaal op kosten van die Chinese lui dus wij vonden het allang prima.

Daarna zijn we met de nachttrein 12 uur lang naar Nanjing gereden. We waren te laat met tickets kopen dus konden we alleen nog staande tickets halen, midden in het gangpad. Ik kon af en toe nog op mijn koffer zitten maar het was een soort van squat oefening want om de haverklap kwam er weer een Chinees voor heet water voor zijn noedels langs of om naar de wc te gaan waardoor je weer moest opstaan. Helse rit, geen aanrader. Daarna hebben we nog ff in Nanjing en Shanghai vertoefd waarna Jelle weer naar huis moest.

Ik moest vervolgens naar Hong Kong voor mijn nieuwe visum. Dat was ook een drama, heb daar 3 weken moeten zitten aangezien er maar geen schot in zat. Daar heb ik wel een heel mooi meisje leren kennen die half Japans en half Taiwanees is en dus in Hong Kong woont. Toen ik uit Hong Kong vertrok was het mijn vriendin. We hebben ongeveer 3 weken samen doorgebracht, ze heeft haar eigen juweliershandel en vond mij leuk genoeg om ongeveer 2 weken vrij te nemen van haa baan om met mij dingen te doen. Zij bracht mij een beetje in de hogere kringen van Hong Kong, waar ik me niet altijd even thuis voelde moet ik zeggen. Chique restaurants en dure clubs is waar zij altijd te vinden is. Eindelijk mijn visa gefixt en terug naar Shanghai gegaan. We hebben het 2 maanden geprobeerd maar toen ik voor het laatst in Hong Kong was heb ik het uitgemaakt. LAT relaties zijn niet echt mijn ding.

Inmiddels ben ik al 2 maanden met mijn stage onderweg bij The Dragon Trip wat echt een top bedrijf is. Wij verzorgen reizen door China voor backpackers/jonge mensen & school trips. Ik heb net promotie gemaakt, ik ben nu verantwoordelijk voor de US Educational Trips afdeling. Ook bieden we sinds kort trips naar Noord Korea aan, wat mij wel echt vet lijkt om te doen. Ben trouwens ook verhuisd, meer naar het centrum, met pijn in me hart heb ik gedag gezegd tegen mijn penthouse duplex apartement.

Sorry voor het lange verhaal, er is nog veeeeeeeeeeeeeeeeel meer gebeurd maar dit is wel genoeg denk ik zo. Bedankt voor het lezen en tot over 2.5 maand!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nick

Reisblog China.

Actief sinds 05 Feb. 2015
Verslag gelezen: 734
Totaal aantal bezoekers 1748

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 31 December 2015

Vakantie en studie in Sanya & Shanghai

Landen bezocht: